Ugrás a fő tartalomra

Bevezető

Üdvözöllek Kedves Olvasó! A nevem Nagy Viktória, szenvedélyem a bútorfestés és sok más egyéb csináld magad dolog, amikkel az otthonunkat, szebbé, személyesebbé tehetjük. Eredeti szakmám szerint nem sok közöm van az alkotás világához, de már gyermekkorom óta sok kézműves és művészi jellegű hobbim volt, mindig is szerettem az egyedi dolgokat. A bútorfestéssel néhány éve ismerkedtem meg, és azóta semmit nem csitult a rajongásom. Nagyon sok - főként külföldi - oldalt böngészek új technikák és inspirációk után kutatva. És persze festek is, amikor csak időm engedi. A blogon az eddig megszerzett tapasztalatot és tudást szeretném, megosztani Veletek, illetve persze várom a Ti ötleteiteket, munkáitokat is. A közös tudásmegosztás segítségével remélem, hogy minden arra vágyó Alkotónak sikerül létrehoznia a vágyott bútorát. Ha érdekelnek a fentiek, tarts velem! Kellemes időtöltést és örömteli alkotást kívánok! Viki

Offtopic - kárpitozás (nagyon) kezdőknek

Sokat foglalkoztam mostanában a festéssel, úgy érzem, hogy jól esne egy kicsit másról is írni. Szóval még mindig csináld magad, de egy kicsit másképp, ebben a posztban egy kárpitozott falvédő készítését mutatom be Nektek.
Nagyon régóta érdekel a kárpitozás, elképeszt mennyire meg lehet újítani általa a kidobásra ítélt régi bútorokat. Sokat olvastam a témában, vettem részt workshoppon és próbálkoztam itthon is vele. De sajnos elég gyorsan be kellett látnom, hogy a kárpitozáshoz elengedhetetlen a legalább alapszintű varrótudás, ami nekem nincs meg. A varráshoz rettenetesen ügyetlen vagyok, a függöny felaljazásánál sosem jutottam tovább, pedig tényleg igyekeztem. Így aztán feladtam, hogy komolyabb szintű kárpitozásra adjam a fejem, de azért van egy-két olyan dolog, amit így is el lehet otthon készíteni, tényleg minimális tudással. Ilyen ez a falvédő is.

A falvédő alapja egy OSB lap.

  • Először eldöntöttem, hogy hová kerüljenek a tűzések, és ez alapján készítettem egy sablont (semmi nagy dologra nem kell gondolni, word-ben egy új doksin megfelelő távolságra egymástól ikszeket raktam, ahová a tűzések kerülnek majd és kinyomtattam)
  • Ezt a sablont átrajzoltam az OSB lapra.
  • A sablon által kijelölt helyeken átfúrtam az OSB lapot.
  • Ezután az OSB lapra fektettem egy kb 5cm vastagságú - az OSB lap méretére leszabott - szivacsot és az OSB lapon lévő lyukakat sablonként használva a szivacson is bejelöltem a lyukak helyét.
  • A szivacsot egy almamagozó segítségével lyukasztottam ki (meglepő de nagyon bevált erre a célra :))
  • Ezután a szivacsot szivacsragasztó segítségével rögzítettem az OSB laphoz (nem kell az egészet bekenni, elég csak néhány helyen, mivel később a tűzések miatt úgysem tud majd a szivacs elmozdulni)
  • Az OSB lap hátuljára fenyőlécekből egy keretet készítettem, a későbbiekben ehhez kell rögzíteni a kárpitot tartó kapcsokat.
  • Ezt követően a szivacsot vatelinnel vontam be és a vatelint a falvédő hátulján, a fenyőlécekből álló kerethez rögzítettem kapcsok segítségével.
    • Én elektromos kapocsbelövőt használtam. A vatelin rögzítéséhez elég lehet a kézi belövő is, de később a tűzéseknél nekem kevés volt.
  • Ezután a kiválasztott anyagot ráhelyeztem a vatelinre, szépen elsimítottam és lazán rögzítettem a széleken hústű segítségével. (A hústűt a szivacsba szúrtam.) Ennek egyáltalán nem kell feszesnek lennie, annyi a lényeg, hogy ne mozduljon el az anyag.
  • Következhetett a tűzés. A tűzést mindig a középső részen kezdjük, hogy szépen tudjon redőződni az anyag. Én az eredeti anyaggal behúzott gombokat használtam, ezt egy varrónő készítette el nekem, de bármilyen gombot lehet használni. (Házilag macerás a gombbehúzás, speciális eszköz kell hozzá, amire felesleges beruházni, ha az ember nem kárpitozik sokat, a legtöbb textilboltban meg tudják csinálni.) 
    • A gombokat egyesével nagyon erős cérnára fűztem fel. (Az a lényeg, hogy a cérna még nagyon erős feszegetés hatására se szakadjon el, de azért ne legyen nagyon vastag sem. Kárpitanyagokat forgalmazó boltokban lehet venni ilyesmit.)
    • A falvédő hátoldalán a korábban kifúrt lyukon beszúrtam a hústűt, de nem kell átdugni, az a lényeg, hogy a másik oldalon látszódjon a tű vége. Így a tű kijelölte az anyag színén a tűzés helyét. 
    • Ezután a falvédő elején a tű által kijelölt helyre egy hosszú tűvel beszúrtam az első felfűzött gombot.A hátoldalra áthúztam a cérnát.
    • Következhetett a legnehezebb lépés. Én a falvédő kárpitozott oldalán álltam és térddel nyomtam a gombot, a másik oldalon pedig egyik kézzel húztam a cérnát, a másik kezemmel pedig rögzítettem a cérnát a kapocsbelövő segítségével. Persze ha van segítség akkor ilyen akrobata mutatványok nélkül is lehet csinálni :) Nagyon fontos, hogy a cérna nagyon feszes legyen, mert csak így lesz szép a tűzés az anyag színén. A hátoldalon a cérnát több helyen is kapcsozzuk le, lehetőleg cikk-cakk vonalban.
    • Ezzel a módszerrel tegyük föl az összes gombot, közben figyeljük, hogy az anyag szépen redőződjön a falvédő színén.
    • Ha esetleg valahol nem szép a tűzés, akkor vágjuk el a cérnát és próbáljuk meg ismét, ilyen előfordul én is jártam így néhány gombbal.
  • Ha kész az összes tűzés és elégedettek vagyunk az eredménnyel akkor már csak a kárpitot kell rögzíteni a hátoldalon.
    • Ezt úgy tegyük meg, ahogy az alábbi képen látható:
    • Vagyis a tűzéseknél hajtsuk le szépen a redőződő anyagot és tűzzük le feszesen a hátoldalon. Minden gombnál így járjunk el. Én a falvédő rövidebbik oldalán csak a középső gombnál hajtottam meg így az anyagot - ahogy a képen is látszik - nekem így tetszett jobban, de aki szeretné nyugodtan csinálhat hajtást mindegyik gombnál. 
    • Ezután tűzzük le végig az anyagot a hátoldalon, ezt már nem kell nagyon feszesre, csak úgy, hogy szépen simuljon az anyag.
  • Gyakorlatilag készen vagyunk már csak a hátoldalon kell egy vékony vászon anyagot rögzíteni, hogy a tűzéseket és a kapcsokat eltakarjuk.
  • Ezután én a keret tetejébe kis akasztókat fúrtam és a falba rögzített csavarokra akasztottam a kész művet.
Nem kell megijedni, a leírtak alapján elsőre bonyolultnak tűnhet, de ha belekezd az ember akkor gyorsan rá lehet érezni. Sok sikert kívánok hozzá Mindenkinek!

Örömteli alkotást!
Viki

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Bútorfestés alapok: a bútor kiválasztása

Sok weboldal foglalkozik már ezzel a témakörrel, de úgy érzem nem lehet teljes egy bútorfestéssel foglalkozó blog, ha nem az alapoktól indulunk. A megfelelő bútor kiválasztása nagyon fontos lépés, meghatározza a későbbi összes munkafolyamatot. A bútor állapota Sokan írták már előttem is, de ezt nem lehet elégszer hangsúlyozni, csak olyan bútorral dolgozzunk, aminek nincsenek komoly szerkezeti hibái és nem hiányoznak nagyobb részei (hacsak nem vagyunk profi asztalosok). Ezek kijavítása és pótlása komoly szakértelmet igényelhet és sok esetben nem kevés pénzbe kerül. A bútor stílusa Általában megvan az elképzelésünk arról, hogy a bútorunkat milyen stílusban, milyen technikával szeretnénk átalakítani. Shabby chic, vintage, retro vagy más egyéb nekünk tetsző végeredményt szeretnénk látni a munka elkészültekor.  Nem lehet azonban bármilyen bútorból bármilyen stílust megalkotni. Minden darab esetén megvannak azok a technikák, amik jól mutatnak a felületen, amik kiemelik a b

Bútorfestés alapok: alapozás

A következőkben az alapozás rejtelmeibe avatlak be Titeket. Bútorfestés során én szinte kizárólag krétafestéket (esetleg tejfestéket) használok. Ezt ajánlom másnak is, mert gyönyörű végeredmény érhető el általa és rengeteg festési technika megvalósítható vele. A posztban a krétafestékhez szükséges alapozásról lesz szó. Alapozót az alábbi okokból szükséges használni: 1. A tapadás fokozásának érdekében. A krétafesték és a tejfesték esetén erre a funkcióra nincs szükség, ugyanis ezek a festékek önmagukban is nagyon jól tapadnak szinte minden felületre (a tejfesték esetén magához a festékhez kell tapadásfokozó adalékot keverni). Előfordulhat, hogy a bútort olyan helyre szánjuk ahol erős igénybevételnek lesz kitéve (pl. fürdőszoba) vagy a funkciója miatt gyakran kell takarítani, akár erősebb vegyszerekkel is. Ebben az esetben megfontolandó az alapozó használata, mivel ez növelheti a festék élettartamát a felületen. 2. Az "átvérzés" megakadályozása érdekében. T

Bútorfestés lépésről lépésre: krémszínű fésülködő asztal

Ennek a posztnak a témája ennek a kis fésülködő asztalkának az átalakulása: A bútor családi örökség, egy kislány hálószobájába fog kerülni, ennek megfelelően választottuk a színeket is, rózsaszín és fehér. Nem mondom, hogy kimondottan az én színeim, de a megrendelőért mindent :) Innen indultunk: Eszközök Pentart dekor soft alapozó Azúr Bagoly tejfesték  -  krémfehér * Pentart dekor soft festék - viktoriánus rózsaszín Pentart transzfer oldat Lézernyomtatóval nyomtatott képek Annie Sloan átlátszó viasz * A link a festék weboldalára irányít. A bútor szép állapotban volt, így csak egy nagyon finom csiszolópapírral végigcsiszoltam az egész felületet. Nem igazán tudtam eldönteni, hogy van e esély átvérzésre - volt már rossz tapasztalatom ilyen bútorral - így inkább alapoztam dekor soft paint alapozóval. Ezután kikevertem a tejfestéket a szokásos módon (1 festék : 1 víz : 1 tapadásfokozó), majd jöhetett a festés.  Két rétegben felkentem a krémfehér színt.* * Sokan megi

Kövess Facebookon is

Nézd meg pinterest oldalamat!