Ugrás a fő tartalomra

Bevezető

Üdvözöllek Kedves Olvasó! A nevem Nagy Viktória, szenvedélyem a bútorfestés és sok más egyéb csináld magad dolog, amikkel az otthonunkat, szebbé, személyesebbé tehetjük. Eredeti szakmám szerint nem sok közöm van az alkotás világához, de már gyermekkorom óta sok kézműves és művészi jellegű hobbim volt, mindig is szerettem az egyedi dolgokat. A bútorfestéssel néhány éve ismerkedtem meg, és azóta semmit nem csitult a rajongásom. Nagyon sok - főként külföldi - oldalt böngészek új technikák és inspirációk után kutatva. És persze festek is, amikor csak időm engedi. A blogon az eddig megszerzett tapasztalatot és tudást szeretném, megosztani Veletek, illetve persze várom a Ti ötleteiteket, munkáitokat is. A közös tudásmegosztás segítségével remélem, hogy minden arra vágyó Alkotónak sikerül létrehoznia a vágyott bútorát. Ha érdekelnek a fentiek, tarts velem! Kellemes időtöltést és örömteli alkotást kívánok! Viki

Bútorfestés lépésről lépésre: Színátmenetes komód 1. rész

A bútorfestési alapok mellett szeretnék konkrét átalakításokat is megosztani Veletek. A 'Bútorfestés lépésről lépésre' rovatban az általam készített munkák részletes bemutatását, elkészítését követhetitek nyomon.

Íme az első rész.

A következő képek esetleg ismerősek lehetnek, ugyanis az országos Alkotó Energia pályázaton 2018-ban, a bútorfelújítás, bútorfestés, bútorátalakítás kategóriában ezzel a munkával első helyezést sikerült elérnem.


Ennek a bútornak az elkészítését szeretném most részletesen bemutatni.

Innen indultunk:

Szegény kis komód nem volt túl mutatós darab eredetileg, de volt benne lehetőség.
Régóta kacérkodom a az színátmenetes festési technika kipróbálásával, és úgy éreztem ehhez a komódhoz passzolna is ez a stílus, így ő lett a tesztalany.
Nagyon sok külföldi blogon olvastam a technikáról, illetve számos videót is megnéztem a témában, így fejben már nagyjából összeállt, hogy, hogy is lenne érdemes csinálni, már csak meg kellett valósítani :)

Felhasznált anyagok

  • enyhe tisztítószer, a felület por és zsírmentesítéséhez (ebben az esetben nekem elegendő volt a folyékony szappanos víz és szivacs)
  • Pentart dekor soft paint alapozó
  • Pentart akril alapozó (fehér)
  • Pentart dekor soft paint (törtfehér)
  • Vintage Paint (forrest green)
  • ecsetek
  • nagyon finom szemcsés csiszolószivacs
  • HG méhviasz
  • Annie Sloan fekete wax
  • Annie sloan sötét wax
  • Pentart füstfólia (réz)
  • Pentart füstfólia ragasztó
  • Pentart metál akril festék (bronz)
  • sablon a stencilezéshez
Elkészítés

1. A bútort alaposan letisztítottam, majd szárazra töröltem. Mivel a bútor jó állapotú volt, egyéb előkészítésre nem is volt szükség. 


2. Ezután következett az dekor soft paint alapozó. A felhasznált festékhez nem feltétlenül szükséges az alapozó, viszont nem igazán tudtam megállapítani, hogy mivel is volt kezelve korábban a fa, így aggódtam az esetleges átvérzések miatt. Emiatt azokon a részeken, ahol a végeredmény világos maradt, átkentem a bútort alapozóval.

Ezt egyébként ajánlom mindenkinek, aki világosabbra festi a bútorát, mivel sosem lehet tudni mikor jönnek elő a sárgás foltok, és ha már készen vagyunk egy gyönyörű stencil mintával, és akkor kezd elszíneződni a festék, már sajnos nem lehet tenni semmit, odavész a munka és az idő.

3. Ismét alapozással folytattam, csak most az akril alapozót használtam. Erre azért volt szükség, mivel a bútorom eredeti színe elég sötét, így tudtam, hogy sok réteg fog kelleni a világos festékből. Így első rétegként alapozót használtam, mivel ez olcsóbb, mint a fedőfesték, és ezzel a trükkel kevesebb réteg is elegendő lesz a fedőfestékből. Szóval erre a lépésre igazából a spórolás miatt került sor :) (a fehér alapozó természetesen csak azokon a részeken szükséges, ahol az elkészült komód is világos színű lesz)


4. Ezután következett a festés. A komód felső 3/4 részét 2 réteg törtfehér festékkel, az alsó 1/4 részt pedig 2 réteg forrest green festékkel kentem át. A művelethez egyszerű lapos fejű ecsetet használtam.

Sajnos nem a legjobb kép de a lényeg látszik

5. Következhetett az érdemi rész, a színátmenet megalkotása.
Ezt a technikát "blending-nek" nevezik, magáról a technikáról is készül majd egy részletes poszt, amiben alaposan megismerkedünk ezzel a módszerrel.
Ebben az esetben én úgy gondoltam, hogy nem akarok kettőnél több színt használni, így az átmenet színeit ennek a két festéknek a keverésével alkottam meg. A két kiindulási színen kívül 4db műanyag pohárba készítettem 4 festékkeveréket, amelyek színe egyre sötétedett. Az első három színnél a világosabb festékhez tettem a sötétebbet (egyre nagyobb mennyiségekben, az első pohárnál szinte csak egy két cseppet, a harmadiknál már nagyjából 1/3 arányban), az utolsó esetén a sötétet világosítottam (világosítani általában kicsit nehezebb a festéket, így érdemes csak a legsötétebb réteg esetén a sötét festéket választani alapnak).
Amikor ezzel készen voltam, még két műanyag pohárba töltöttem a két kiindulási festékből is, és mindegyik festékhez egy kevés vizet öntöttem. Nem kell nagyon hígra csinálni, az a cél, hogy festéket nagyon könnyen lehessen kenni az ecsettel.
Előkészítettem 6db ecsetet és kezdődhetett a legizgalmasabb rész :)
  • Ahol az átmenetet kezdeni szerettem volna, felkentem az alap világos színt (ez nagyjából egy 10-15cm-es sávot jelentett az én bútoromon), majd egy másik ecsettel elkezdtem ugyanerre a részre felvinni a legvilágosabb keveréket. Érdemes nagy széles ecsetmozdulatokkal dolgozni és közben felfelé haladni, így, ahogy kopik a festék az ecsetből, szépen világosodik az eredmény. Ha esetleg a festék túl sűrű, akkor egy kis permetezőflakonból fújhatunk óvatosan egy kis vizet a felületre, de ügyeljünk rá, hogy ne csorogjon le a festék. A széles ecsetmozdulatokat addig ismételjük, amíg a kívánt hatást elérjük.
  • A következő színnel hasonlóan jártam el, de ehhez is új ecsetet használtam. a festést itt is lentebbről indítottam, és széles ecsetmozdulatokkal haladva belemostam a festéket a világosabb sáv aljába.
  • A maradék 3 színnel is ugyanígy jártam el, ügyeljünk az ecsetek cserélésére, mivel a korábban használt ecsetek a bennük maradt világosabb/sötétebb festékek miatt csíkos hatást okozhatnak.
  • Az első réteg száradása után így nézett ki az eredmény:
  • Ez még nem volt tökéletes, így megismételtem még egyszer az egész folyamatot.
  • Ez már sokkal szebben nézett ki. Második rétegre nem minden esetben van szükség, mivel az általam választott két szín nagyon eltér egymástól így az első réteg nem fedett mindenhol tökéletesen, és az ecsetnyomok is jobban látszódtak. Két egymáshoz közelebb eső szín esetén (pl világos és sötétzöld közötti átmenet) elegendő lehet egy réteg is.
  • Fontos, hogy egyszerre csak a bútor egyik oldalán dolgozzunk, mivel ennél a technikánál lényeges, hogy a festék ne száradjon meg a munka során.
  • A festést elvégeztem a bútor minden oldalán és hagytam a festéket megszáradni.
  • Ahol szükségesnek láttam, nagyon óvatosan megcsiszoltam a felületet, de ezzel legyünk óvatosak, nehogy többet szedjünk vissza, mint amennyit szükséges.

Ezután következett a fiókok stencilezése, a füstfólia felrakása és a viaszolás, de ez már egy következő poszt témája lesz. Tarts velem legközelebb is!

Remélem tetszett a bejegyzés és kedvet kaptál Te is a festéshez! Ha igen, akkor ide kattintva elolvashatod a bútorfestés alapjairól szóló cikkeket is.

Örömteli alkotást kívánok!
Viki


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Bútorfestés alapok: a bútor kiválasztása

Sok weboldal foglalkozik már ezzel a témakörrel, de úgy érzem nem lehet teljes egy bútorfestéssel foglalkozó blog, ha nem az alapoktól indulunk. A megfelelő bútor kiválasztása nagyon fontos lépés, meghatározza a későbbi összes munkafolyamatot. A bútor állapota Sokan írták már előttem is, de ezt nem lehet elégszer hangsúlyozni, csak olyan bútorral dolgozzunk, aminek nincsenek komoly szerkezeti hibái és nem hiányoznak nagyobb részei (hacsak nem vagyunk profi asztalosok). Ezek kijavítása és pótlása komoly szakértelmet igényelhet és sok esetben nem kevés pénzbe kerül. A bútor stílusa Általában megvan az elképzelésünk arról, hogy a bútorunkat milyen stílusban, milyen technikával szeretnénk átalakítani. Shabby chic, vintage, retro vagy más egyéb nekünk tetsző végeredményt szeretnénk látni a munka elkészültekor.  Nem lehet azonban bármilyen bútorból bármilyen stílust megalkotni. Minden darab esetén megvannak azok a technikák, amik jól mutatnak a felületen, amik kiemelik a b

Bútorfestés alapok: alapozás

A következőkben az alapozás rejtelmeibe avatlak be Titeket. Bútorfestés során én szinte kizárólag krétafestéket (esetleg tejfestéket) használok. Ezt ajánlom másnak is, mert gyönyörű végeredmény érhető el általa és rengeteg festési technika megvalósítható vele. A posztban a krétafestékhez szükséges alapozásról lesz szó. Alapozót az alábbi okokból szükséges használni: 1. A tapadás fokozásának érdekében. A krétafesték és a tejfesték esetén erre a funkcióra nincs szükség, ugyanis ezek a festékek önmagukban is nagyon jól tapadnak szinte minden felületre (a tejfesték esetén magához a festékhez kell tapadásfokozó adalékot keverni). Előfordulhat, hogy a bútort olyan helyre szánjuk ahol erős igénybevételnek lesz kitéve (pl. fürdőszoba) vagy a funkciója miatt gyakran kell takarítani, akár erősebb vegyszerekkel is. Ebben az esetben megfontolandó az alapozó használata, mivel ez növelheti a festék élettartamát a felületen. 2. Az "átvérzés" megakadályozása érdekében. T

Bútorfestés alapok: az ecset kiválsztása

Még mielőtt elkezdenénk festeni, ki kell választanunk a megfelelő ecsetet. Az alábbiakban ehhez próbálok segítséget nyújtani. Milyen ecsetet válasszunk? Amikor elkezdtem festeni, ezzel a kérdéssel egyáltalán nem foglalkoztam, azt használtam, amit itthon találtam. Aztán szépen lassan rájöttem, hogy egyáltalán nem mindegy milyen minőségű ecsettel dolgozok. Ez nem jelenti feltétlenül azt, hogy csak a legdrágább ecset lehet jó, de nem biztos, hogy megéri ezen nagyon spórolni. Még mielőtt belemélyednénk a témába, tisztázzuk, hogy mit is jelent a jó minőség. Az ecset fajtájától, méretétől függetlenül alapelvárás az, hogy ne hullajtsa a szőrét, stabilan legyen összerakva, ne essen szét a kezünkben (ilyenre is volt már példa). A boltban vegyük kézbe az ecsetet, óvatosan húzgáljuk meg a szálakat, ellenőrizzük, hogy könnyen kihullanak e. Vizsgáljuk meg az egész ecsetet, kicsit csavargassuk meg, ha mozog a foglalat, vagy gyengének tűnnek a rögzítések inkább válasszunk másikat. Az az ecse

Kövess Facebookon is

Nézd meg pinterest oldalamat!